Huippukouluttajien opeilla johtoryhmään

Mitä tapahtui: Johtoryhmävalmennus markkinointitehtävissä työskenteleville
Kirjoittaja: Ritva Laine, johtokunnan jäsen, Markkinointiekonomit/Helsingin Ekonomit

 

Syyskuussa käynnistynyt johtoryhmätyöskentelyn perusteet -valmennusohjelma on tarkoitettu eritoten markkinointitehtävissä työskenteleville. Valmennusohjelman tavoitteena on laajentaa osaamista ja antaa hyvät perusteet sekä käytännön taidot johtoryhmätyöskentelystä sekä auttaa näin valmennettavia heidän matkallaan kohti johtoryhmää.

 

Valmennus toteutetaan yhteistyössä Helsingin Ekonomien Markkinointiekonomien sekä MARK Suomen Markkinointiliitto ry:n kanssa, ja kummina ohjelmassa toimii Markkinoinnin edistämiskeskus MAKES ry. Yhteisvalmennus kahden liiton jäsenille toteutuu näin ensimmäistä kertaa ja valmennus täyttyi viime keväänä nopeasti 100 valmennettavasta.

 

Valmennusohjelma koostuu neljästä valmennusaamumodulista ajalla syksy 2019 – kevät 2020. Kunkin valmennusaamun välillä suoritetaan kotitehtävä omalla työpaikalla modulin teemaan liittyen.

 

Ensimmäinen valmennusaamu pidettiin 11.9.markkinoinnin Kummitädin, hallitusammattilaisen ja MAKES ry:n puheenjohtajan Anne Korkiakosken sekä OP Ryhmän pääjohtajan Timo Ritakallion valmennusosuuksilla. Anne Korkiakoski kävi käytännön esimerkein ja mallein läpi perusteet sille, miksi markkinoinnin tulisi olla johtoryhmässä edustettuna ja miksi niin usein asia ei ole niin.  Timo Ritakallio taasen jakoi pitkän johtajakokemuksensa oppeja johtoryhmätyöskentelystä, johtoryhmän kokoonpanosta sekä siitä, mitä osaamista johtoryhmään tarvitaan.

 

Valmennettavia syyskuun koulutuksessa.

 

Ensimmäinen kotitehtävä oli sopia aamukahvitreffit oman työnantajayrityksen toimitusjohtajan kanssa ja haastatella häntä johtoryhmätyöskentelystä sekä siitä, mikä hänen mielestään on tärkeää johtoryhmätyöskentelyssä. Haastoimme näin kaikki valmennettavien työnantajien toimitusjohtajat auttamaan valmennettavaa osaamisen laventamisessa, jotta valmennettava pystyy auttamaan oman työnsä kautta yritystä entistä paremmin tavoitteiden saavuttamisessa.

 

Seuraava valmennusaamu pidettiin 13.11. ja silloin ensin reflektoimme kotitehtävän oppeja ja sen jälkeen kävimme käsiksi yrityksen tuloslaskelmaan: miten sitä tulee ymmärtää ja hyödyntää liiketoiminnassa. Bilanssi Oy:n toimitusjohtaja Risto Walden piti huiman tilinpätös- ja tasevalmennuksen. Ketään ei jätetty kylmäksi ja kukaan – ei edes takarivi – jäänyt ulkopuoliseksi. Olen itse nähnyt ja kokenut vuosien varrella erilaisia talousvalmennuksia, mutta en ole koskaan aiemmin nähnyt tai kokenut näin selkokielistä, käytännön läheistä ja mukaansa tempaavaa valmennusta tärkeisiin yritysten ja yhteisöjen talousmittareihin.

 

Tästä on hyvä valmennettavien lähteä toiseen kotitehtävään, joka on tapaaminen yrityksen talouspäällikön kanssa. Tavoitteena on selvittää mm. yrityksen johtoryhmässä käytettävät tulosmittarit ja tutustuminen yrityksen tuloslaskelmaan.

 

Risto Walden.

 

Seuraava valmennusaamu on tammikuussa, jolloin Nesteen markkinointijohtaja Mika Hyötyläinen kertoo, miten markkinoinnin vaikutusta voidaan mitata ja miten markkinointioimenpiteen ROI lasketaan. Maaliskuussa viimeisessä koulutuksessa esiintymis- ja vuorovaikutusvalmentaja Elsa Ervasti kouluttaa valmennettavia pitchaamaan ja esiintymään.