Ekonomiyrittäjien vuosi: Mitä olemme oppineet?

Sanna Salmela, Ekonomiyrittäjät

Helsingin Ekonomien Ekonomiyrittäjät on toimelias ryhmä eri ikäisiä ja monipuolisella kokemustaustalla varustettuja ekonomeja. Meitä yhdistää kiinnostus yrittäjyyteen; kaikilla on ollut, on, tai on suunnitteilla kokoaikainen tai osa-aikainen yrittäjyys.

Ekonomiyrittäjiin on vuonna 2021 kuulunut kahdeksan aktiivista johtokuntalaista, joita uran ja elämän laineet ovat koronavuoden myllerryksessä koetelleet enemmän ja vähemmän. Työskentelemme tai olemme kehittämässä omaa liiketoimintaa seuraavilla toimialoilla: coaching, hyvinvointi, liikkeenjohdon konsultointi, taloushallinto, viestintä ja vakuutusmeklariala.

Toinen koronavuosi on osoittanut, että uutta liiketoimintaa ei ole ollut helppo käynnistää. Näyttää siltä, että yhteiskunnassa ja yritystoiminnassa riskejä on vältetty. Koska kaikki fyysiseen kanssakäymiseen liittyvät palvelut ovat olleet rajoitusten alla, myös osa ekonomiyrittäjistä on saanut kokea tämän haasteen kohdallaan. Hyvillä suunnitelmillakaan ei pärjää, jos toimintaa ei voi käynnistää.

Johtokuntalaiset tapasivat kasvokkain kerran koko vuoden aikana. Nyt vihdoin päätimme tavata vuosikokouksen merkeissä tiistaina 7.12.2021 klo 18. Paikaksi valikoitui helppojen kulkuyhteyksien päässä leppoisan tunnelman tarjoava Ravintola Vltavan kabinetti.

Vuosikokoustapahtumassa pääsemme kuuntelemaan ja keskustelemaan aiheesta: Yrityksen arvot ja hyveet – höttöä vai terästä! Ilmoittautuminen on käynnissä 30.11. saakka – varaathan paikkasi pikimmiten! Toivomme uusia jäseniä johtokuntaan erovuoroisten tilalle, joten tervetuloa tutustumaan meihin ja ilmoittamaan kiinnostuksesta Ekonomiyrittäjien johtokuntaan.

Ilmoittaudu vuosikokoukseen

 

Mitä olemme järjestäneet ekonomeille ja mitä niistä opimme?

Tämän vuoden tapahtumia olivat järjestämässä Jenni, Pekka, Sanna, Patrik, Joni, Krista, Nea ja Taru. Puheenjohtajana toimi ansiokkaasti Jenni. Yrittäjätoiminnassa tarvitaan aina myyntiä ja markkinointia, mikä näkyi järjestettyjen etätapahtumien aiheissa.

 

Varmuutta myyntityöhön
Varmuutta asiakas- ja myyntityöhön konkretisoi kuulijoille sen, kuinka helposti oletus omasta persoonallisesta tavasta saada ja vastaanottaa tietoa myyntitilanteessa kopioituu myös siihen, miten olettaa toisten ihmisten haluavan tietoa tarjottavan. ConTe Oy:n Mira Kivistö veti meille upean vuorovaikutteisen etätapahtuman, jonka osallistujamäärä oli 51 henkilöä.

 

Rohkeutta markkinoinnin toteuttamiseen
Koronavuoden vaikutus markkinoinnin trendeihin toi etälauteille Granon Tiina Karppisen, joka luo liiketoiminnallisessa roolissa tulevaisuuden työkaluja markkinoijan tarpeisiin. Hänen mottonaan markkinoinnin tekemisessä on: ”Nokka kannattaa tunkea myös sinne, minne se ei kuulu”. Karppisen rajoja rikkova esitys oli sopiva piristys kevään tiimellyksessä, ja antoi luottamusta kokeilemisen voimaan. Tapahtuma kiinnosti 104 osallistujaa.

 

Kestävää kilpailuetua kannattaa etsiä
Helsingin Ekonomien vuoden tapahtumissa vilisi terminä useampaankin kertaan sana kilpailuetu. Ekonomiyrittäjät käsittelivät aihetta toiminnallisen kilpailuedun näkökulmasta asiaan vihkiytyneen Markku Vierulan kanssa aiheena ”Löydä kilpailuetu ja rakenna voittava strategia”. Tutustuimme 100 osallistujan porukalla muun muassa seitsemään strategiseen linjaukseen, joiden avulla kilpailuetua voidaan etsiä. Vierulan mukaan kilpailuetuja voidaan löytää kolmea erilaista: strateginen kilpailuetu, erotteleva kilpailuetu tai ratkaiseva kilpailuetu. Yleisö motivoitui vilkkaaseen keskusteluun, joka on melko harvinaista etätapahtumissa.

 

Inspiraatiota kasvutarinoista
Juhannuksen kynnyksellä saimme yhteiseen etäpöytään kolme kovan luokan ammattilaista avaamaan omia kokemuksiaan ja näkemyksiään kasvumarkkinointi ja growth hacking -teemasta. Pekka Poukkula Quux Oy / Let´s do !T vei meidät kasvumarkkinoinnin ytimeen konkreettisilla vinkeillä verkkosivustojen tuunaamisesta kasvua tukeviksi. Arno Männistö Digidigistä tasoitti meille tietä digimarkkinointistrategian luomiseksi, ja Henna Niiranen Tieto EVRY:stä avasi yrityksen matkaa, jonka heidän databisneksensä on tehnyt onnistuneesti b2b-kasvumarkkinoinnin polulla.

 

Valmistautuneena yllättäviinkin puhetilanteisiin
Alkusyksystä Pekka Kanerva avasi sanaisen arkkunsa aiheesta spontaanit puhetilanteet, ja jälleen aiheen äärelle kerääntyi yli sata kuulijaa. Pekan tuntemus aiheeseen oli huikea, ja mukaan tilaisuudesta jäi oiva nippu harjoitusten kautta kehittyviä taitoja niin hissipuheen kuin palautteen antamisen, palautteeseen vastaamisen, yleisökysymyksiin tai palavereissa esitettyihin joskus kinkkisiinkin kysymyksiin. Puhumisen taidon arvostaminen nousi asteikollamme taas entistä ylemmäs Pekan vetämän kiinnostavan etäsession ansiosta.

 

Kiitos yhteisöstä!

Yrittäjälle tärkeää on vertaistuki ja yrittäjyydestä kiinnostuneiden yhteisö, joista Ekonomiyrittäjissä olemme saaneet nauttia. Katse kohti uutta, joukolla eteenpäin ja kiitos kaikesta johtokuntalaisille sekä tapahtumiimme osallistuneille!