Brändilähettiläänä Helsingin Ekonomeilla
Minusta:
Nimi: Henna Tuikka
Ikä: 21 (pian 22) vuotta
Opiskelutausta: 3. vuosi Aallon kauppiksessa, pääaineena markkinointi. Tavoitteena valmistua kauppatieteiden kandidaatiksi tänä keväänä.
Työpaikka: Brändilähettiläs Helsingin Ekonomeilla
Harrastukset: Pilates ja kuntosali
Asuinpaikka: Espoo
Kotipaikkakunta: Oulu

Mikä brändilähettiläs?
Kyseessä on uusi, Helsingin Ekonomien järjestämä pilottiprojekti. Toimin Aallon kauppakorkeakoulussa Hekon opiskelijaedustajana, ja pyrin kasvattamaan tietoisuutta toiminnastamme opiskelijoiden keskuudessa. Tehtäviini kuuluu muun muassa erilaisten tapahtumien/tempausten järjestäminen, opiskelijatapahtumiin osallistuminen sekä näkyvyyden kasvattaminen sosiaalisessa mediassa. Tähän mennessä olen esimerkiksi järjestänyt kampuskahvit yhdessä Suomen Ekonomien Kylli Kylterin (Nik) kanssa, ollut pitämässä proggista NESU-KY:n sitseillä yhdessä Nuorten Ekonomien kanssa sekä pitänyt takeoverin eli esittelypäivän Aallon kauppakorkeakoulun Instagramissa.
Tehtäviini kuuluu paljolti uuden ideointi. Mitä voisimme tehdä tulevaisuudessa, jotta Helsingin Ekonomeista tulisi myös kyltereille lähestyttävä toimija, jonka tapahtumat ovat innostavia sekä tarjoavat houkuttelevan mahdollisuuden aktiiviseen jäsenyyteen myös valmistumisen jälkeen?
Tähän mennessä olen pyrkinyt olemaan siellä missä opiskelijat ovat. Kampuskahvit kauppakorkeakoulun alakerrassa olivat erittäin onnistuneet, ja tavoittivat satoja opiskelijoita. Samalla pystyimme hyödyntämään sosiaalista mediaa, kun opiskelijoita kehotettiin kahvin saamisen vastineeksi seuraamaan Nuoria Ekonomeja Instagramissa. Aallon kauppakorkeakoulun Instagram-takeover oli onnistunut, sillä se lisäsi tietoisuutta brändilähettilään pestistä, Helsingin Ekonomeista sekä kampuskahveista, jotka järjestettiin takeoveria seuraavana päivänä.
Lisää on myös tulossa: olen ideoinut tempauksia opiskelijatapahtumien yhteyteen muun muassa helmikuussa järjestettäville NESU-KY:n ystävänpäiväsitseille sekä vuosijuhlasitseille. Myös kampuskahvit järjestäisin mielelläni uudelleen. Lisäksi, kun kevään kalenteri täyttyy uusista tapahtumista, pääsen tuomaan osan niistä vahvemmin esiin opiskelijoille. Mahdollisuudet ovat monet, ja olen ehtinyt hyödyntämään niistä vasta murto-osan.

Miksi lähdin brändilähettilääksi?
Törmäsin viime syksynä työilmoitukseen. Siinä kerrottiin, että Helsingin Ekonomit palkkaa osa-aikaisen työntekijän, jonka tulisi toimia opiskelijaedustajana Aallon kauppakorkeakoulussa. Huomasin, että vaatimukset, mitä tulevalta työntekijältä haluttiin, kuvasivat minua melko hyvin. Tehtävään haettiin Aallon kauppakorkeakoulun opiskelijaa, jolla on kokemusta some-markkinoinnista, viestinnästä sekä ymmärrystä opiskelijatapahtumista.
Toimin ensimmäisenä opiskelijavuotenani NESU-KY:n viestintävastaavana, ja olin jo silloin tehnyt yhteistyötä Helsingin Ekonomien kanssa someyhteistyön saralla. Olin myös toisena ja kolmantena opiskelijavuonna järjestämässä tapahtumia aktiivisesti erilaisissa opiskelijajärjestöissä, jonka takia koin työtehtävien tulevan sopimaan minulle hyvin. Olen iloinen, että hain tähän työtehtävään, sillä se yhdistää ideoinnin, uusien ihmisten kohtaamisen ja markkinoinnin joustavasti opintojen ohella!
Kokemus tähän mennessä
Vapaat kädet tuovat toki vapautta, mutta myös vastuuta. Koska työtehtävästäni ei ollut mitään aikaisempaa tai selkeää konseptia, minua alustavasti mietitytti se, mitä minun kannattaisi lähteä toteuttamaan. Vuoden lähdettyä kunnolla käyntiin tajusin, että nyt kannattaa kokeilla kaikkea, jonka perusteella voi sitten pohtia, onko jokin toimivaa vai ei. Olen saanut paljon kannustusta toimistolta, ja mukavassa työyhteisössä on ollut kiva työskennellä.
Olen huomannut, että tällaisessa pestissä kannattaa olla avoin kaikille ideoille mitä tulee mieleen. Haastavuus tulee useimmiten itsekriittisyydestä ideoidessa uusia tapahtumakonsepteja tai toteutustapoja. Kaikki ideat kannattaa useimmiten kuitenkin alkuvaiheessa hyväksyä, tai ainakin kirjoittaa ylös myöhempää varten. Useimmiten ensimmäisistä ideoista on kehkeytynyt myöhemmin hyviä, vaikka ne olisivatkin alussa tuntuneetkin huonoilta, vaikeilta tai mahdottomilta toteuttaa. Olen pitänyt pestistäni tähän mennessä paljon, ja odotankin innolla mitä loppukevät tuo tullessaan!
Helmikuisin terveisin,
Henna Tuikka,
Helsingin Ekonomien brändilähettiläs