Ivana Helsinki yritysvierailu: Roadtrips, lovestories and dresses

Ivana Helsinki yritysvierailu: Roadtrips, lovestories and dresses

 

Saavun rauhalliselle omakotitaloalueelle auringonpaisteessa, lämpötilan hipoessa kesäasteita. Löydän suuri-ikkunaisen omakotitalon, jonka tiiliaidassa lukee kissankokoisin kirjaimin ”Ivana Helsinki”. Sisään astuessa tunnelma on pysäyttävä, musiikki soi taustalla ja värikkäät mekot roikkuvat siististi rekeissä. Siellä täällä on neonvärisiä valotauluja koristamassa seiniä brändin omilla sloganeilla varustettuina; ”One more dress for the road”.

Joka puolella valoisaa taloa silmät eksyvät tuttuun designiin, Eero Aarnion pallotuoleihin, isoihin, värikkäisiin mattoihin, skandinaavisiin materiaalivalintoihin ja loppuun asti hiottuihin sisustuksen yksityiskohtiin. Ilmassa tuoksuvat uunissa paistetut leivät.

Puheensorina täyttää talon, kun vieraat saapuvat tutustumaan Ivana Helsingin toimintaan, Ivana Helsinki Houseen sekä Paola Suhosen yrittäjätarinaan. Ivana Helsinki sai alkunsa 25-vuotta sitten, kun Paola Suhonen päätti vaatesuunnittelijaksi opiskellessaan perustaa oman vaatemerkin yhdessä siskonsa kanssa Pirjo Suhosen kanssa. Silloinen päätös on kantanut kauas ja nyt muoti- ja taidebrändi tunnetaan ympäri maailman uniikeista tuotteistaan ja omintakeisesta printtisuunnittelustaan.” Tuotekategorioita löytyy laaja variaatio aina pakkaussuunnittelusta hotellidesigniin ja esimerkiksi Japaniin, Kiinaan sekä Koreaan tehdään vaatesuunnittelua lisenssin kautta”, Suhonen summaa.

Jo opiskeluvuosinaan Paolan haaveena oli luoda kokonaisvaltainen taidebrändi, joka sai alkusysäyksen vaatesuunnittelusta. Osaltaan intohimo vaatealaa kohtaan syttyi jo lapsuudessa, sillä hän kasvoi vaateyrittäjäperheessä, jossa Suhosen isä pyöritti Farmariteollisuus Oy nimistä farkkuyritystä. Ivana Helsingin nimikin juontaa juurensa Suhosen perheen historiaan. Paolan ukin kutsumanimi oli Ivan, josta hän sai inspiraation brändin nimitykseen, yhdistettynä mielikuvaan Helsingin kauniista, mutta karusta kaupungista.

Yritysvierailun aluksi jäsenillä on mahdollisuus tutustua Ivana Helsingin tuotteisiin; sovitella värikkäitä mekkoja, paljettilaukkuja, vaatelainaamon puuhkahattuja sekä tuoksutella brändin omaa hajuvettä. Vierailijat keskustelevat talon alkuperäisestä huonejaosta sekä skandinaavisista elementeistä. Liiketila vaaterekkeineen on selkeästi rakennettu vanhan uima-altaan päälle, jonka voi päätellä vaaleista kaakeliseinistä. Valoisiin toimistotiloihin päästään kurkistamaan heti seuraavassa hetkessä, kun vieraat siirtyvät istumaan suureen olohuoneeseen ja kuuntelemaan Paola Suhosen yrittäjätarinaa.

Ivana Helsinki on nykyään brändi, joka tekee muotisuunnittelun lisäksi elokuvia, musiikkia sekä tapahtumia omissa tiloissaan. Vastuullisuus ja rohkeus kulkea omaa polkuaan, nousevat esille Suhosen puheessa. Tästä esimerkkinä ensi syksynä Pariisin muotiviikoilla lanseerattava 50x -konsepti, jossa mallistoon luodaan vain viisikymmentä tuotetta. ”Tarkoituksena on herättää ajatuksia vastuullisuudesta ja vähentää tuotannon volyymitasoa”, Suhonen avaa ideaa malliston taustalla.

Vieraat saavat kuulla esittelyssä lisäksi talon historiasta, Lone Deer Laredo bändistä, elokuvien kuvaamisesta, brändin tuotteiden valmistustekniikoista sekä 25-juhlavuodesta. Lopuksi Suhonen avaa ajatuksiaan luovuutensa taustalla ja kertoo kuinka esimerkiksi Flashes -mallisto sai alkunsa lapsuuden pallosalama-tarinoista.

Hän ammentaa inspiraatiota omista kokemuksistaan, historiastaan ja halusta kokeilla sekä luoda jotain uutta. Tästä syystä myös Ivana Helsinki House toimii nykyään Marjaniemessä omakotitalossa liiketilana ja toimistona, eikä enää Punavuoressa keskeisellä bisnespaikalla. ”Ajatuksena on tehdä omaehtoista taidetta vastuullisesti käyttövaatteiden ja muodin muodossa, rakentamatta suunnittelua vain nykyajan trendien pohjalle”.

Tapahtuman lopuksi vieraat saavat vastauksia mielessä heränneisiin kysymyksiin. Uunileipiä ja mutakakkua haetaan uusintakierros, vaihdetaan kuulumisia ekonomiystävien kanssa ja tehdään viimeiset ostokset jäsenalennuksella. Mikä jäi tapahtumasta vieraille päällimmäisenä mieleen? ”Yrittäjätarina ja usko omaan tekemiseen saa kuulijatkin innostumaan. Kun tulee tapahtumaan paikan päälle, inspiroituu ja kuulee asiat aivan eri tavalla.”, Paula Ranttila kiteyttää ja kertoo ilmoittautuneensa jo seuraavan viikon yritysvierailulle.

Artikkeli perustuu Päiväklubin järjestämään jäsentapahtumaan, jossa Helsingin Ekonomien jäsenet vierailivat Ivana Helsinki Housessa.

 

 

Kirjoittaja: Annaliina Tiri, Helsingin Ekonomit

Kuvat: Henni Hyvärinen

 

Artikkeli on julkaistu uusimmassa jäsenlehdessä. Lue lehti alta!