Suomalaisen muodin menestyskonseptia etsimässä
Kirjoittajat: Anja Naarvala, Hetti Hotinen ja Arja Hyvärinen, Kulttuuriekonomit
Paneuduimme Suomen muotialan haasteisiin ja mahdollisuuksiin Helsingin Ekonomien Kulttuuriekonomien järjestämässä muotitapahtumassa Aalto-yliopistolla 27.5. Tapahtuman asiantuntijoina toimivat tekstiilisuunnittelun professori Maarit Salolainen ja muodin työelämäprofessori Ervin Latimer.

Aalto-yliopisto on vakiinnuttanut asemansa kansainvälisesti arvostettuna muotialan huippukouluttajana. Aallon tärkeänä vahvuutena on mahdollisuus poikkitieteelliseen opiskeluun. Suomalaisen muodin kansainvälinen menestys on kuitenkin vaatimatonta, ja onnistumisia kaivataan alan kasvattamiseksi.
Aalto-yliopiston muodin ja tekstiiliosaamisen kärkitapahtuma Näytös/ Näyttely25 on kiistatta yksi Suomen tärkeimmistä muotitapahtumista, joka kiinnostaa laajalti kansainvälistä muotimaailmaa. Salolainen kertoi meille alan koulutuksesta Aallossa ja toimi oppaanamme näyttelyssä.

Näyttely25 esitteli monipuolisesti paitsi muotinäytöksen vaatemallistoja myös sisustustekstiilejä, videoteoksia ja muita oppilaiden kriittistäkin ajattelua heijastelevia opinnäytetöitä. Tapasimme näyttelyssä myös nuoria suunnittelijoita, jotka kertoivat omista töistään. Nilla Heikkilä esitteli meille naiseuteen kantaa ottavaa Natural Breeding Machine -teostaan ja Rita Vaali juhannusperinteisiin perustuvaa Mittumaari-tekstiilimallistoaan.
Näyttelyyn tutustumisen jälkeen Ervin Latimer, jonka suunnittelemia vaatteita on tänä vuonna esillä METin (The Metropolitan Museum of Art) näyttelyssä New Yorkissa, avasi osuutensa kansainvälisen muotimarkkinan tilannekatsauksella. Markkina on viime vuosina ollut haastava, mutta on silti satojen miljardien arvoinen.

Suomalainen muoti on pääasiassa laadukasta ja kestävästi tuotettua, mutta alan liiketoimintaosaamisen tulisi Latimerin mukaan vahvistua entisestään. Muotiala on Suomessa yleisesti melko pieni. Meiltä puuttuu sekä huippuosaajia että kansainvälisesti kiinnostavia muotialan tapahtumia ja toimijoita. Tarvitaan kansainväliseen menestykseen tähtääviä rakenteita ja houkuttelevia mahdollisuuksia osaajille.
Muiksi haasteiksi Latimer mainitsi rahoituksen pullonkaulat ja muotialan arvostuksen. Muotibrändin perustaminen vaatii panostusta, aikaa ja rahaa jo ennen kuin menestyksestä on takeita. Latimerin mukaan muotia ei myöskään arvosteta yhtä paljon kuin muuta muotoilua ja designia. Suomessa muoti ei ole kulttuuria. Muoti nähdään ”joko kulutustavarana tai turhamaisena punaisen maton juttuna”. Sekä kuluttajien että taideteollisen alan tulisikin päivittää ja kyseenalaistaa käsityksensä muodista.
Latimerin mukaan suomalainen muoti voisi kasvattaa uusia Marimekkoja, mikäli alaa kehitettäisiin systemaattisemmin. Voisiko ratkaisuja löytyä kehittämällä Slushin tai inkubaattorien kaltaisia rakenteita ja herättelemällä samankaltaisia arvostusta muotia kuin kotimaista muotoilua kohtaan?

Lisätietoa:
aalto.fashion