Lupaukseni uudelle vuodelle: Enemmän Netflixiä

Kuka muu on huomannut viime viikkojen aikana median otsikot ”Uusi vuosi, uusi minä” tai ”Näin laihdutat tehokkaasti”? Näitä kirjoituksia olen itse nähnyt ihan ärsytykseen asti. Ja tiedättekö missä uudenvuoden lupaajat parhaiten tunnistaa? Kuntosalilla! Nämä kengättömät, tai pahimmillaan sukattomat, intoilijat täyttävät niin vapaapainoalueen kuin myös itse lihaskuntolaitteet. Pari hauisvääntöä mahdollisimman isoilla painoilla ja pieni puuskutus perään. Innostus on ihailtavaa, mutta onko tämä se oikea tapa löytää elämäänsä tasapaino uudella vuosikymmenellä.

 

Sain työnantajaltani joululahjaksi First Beat -mittauksen. Olin ensin hieman skeptinen, sillä luotin vahvasti itsetuntemukseeni. Useamman ystävän kannustamana tein viime viikolla oman kolmen päivän mittaukseni. Itseäni kiinnosti erityisesti se, miten palaudun niin työpäivän aikana kuin sen jälkeen.

 

Oletukseni oli, että palautumiseni olisi maksimissaan sunnuntaina, ja että aamu-uninen Oona kokisi maanantain viikon raskaimpana päivänä. Voitteko kuvitella, että tulos oli täysin päinvastainen? Ja koko mittauksen stressaavin tilanne oli… tulevan lomamatkan hotellivaraus! Myönnän, että pinnani saattoi olla kireällä, kun nettisivu kaatui heti alkajaisiksi.

 

Toinen yllättävä tulos itselleni oli, että kaikista palauttavin aktiviteetti oli Netflixin katselu ilta-aikaan, eikä se iltapäivän nollaava kuntosalitreeni. Testasin myös huvikseni, miltä tulos näyttäisi, jos Netflixin ohella tein toista lempiasiaani: nettishoppailua. Arvatenkin, tämä heikensi palautumistani.  En tiedä, oliko syynä älypuhelimen sininen valo, vai se etten löytänyt juuri sitä täydellistä neuletta Zalandolta.

 

Asiantuntijan työssä koen palautumisen erityisen tärkeäksi, jotta aivot jaksavat innovoida uutta ja kyseenalaistaa vanhoja oppia myös seuraavanakin päivänä. Kun soppaan lisätään vielä ystävien treffailu ja luottamustoimi Helsingin Ekonomeilla, kasvaa tarve aidosti palautua entisestään.

 

Omat tärpit parempaan palautumiseen:

 

  1. Pidä kunnon lounastauko ja jos suinkin mahdollista iltapäivästä vielä kahvipaussi edesauttaaksesi työpäivän aikaista palautumista.
  2. Rääkkitreenin sijaan pyri tasapainoiseen kuntoiluun. Voisitko joskus vaihtaa kuntosalin rennompaan ulkoiluhetkeen?
  3. Varmista, että irtaannut päivästä ennen nukkumaan menoa. Lue kirjaa tai katso Netflixiä.

Minä lupaan uudella vuosikymmenellä pitää itsestäni hyvää huolta ja katsoa enemmän Netflixiä. Mitä sinä lupaat?

 

OONA MATINPALO

Helsingin Ekonomien hallituksen jäsen