Analytiikka on koko organisaation asia

Analytiikka on koko organisaation asia

 

Miten saada analytiikan hyödyntämisestä kaikki irti? Tätä pohditaan nyt kuumeisesti monessa yrityksessä ja organisaatiossa. Jos arvonluontipotentiaali todetaan merkittäväksi, niin miksi onnistuminen on sitten niin vaikeaa?

 

Yksi keskeinen tapa vauhdittaa digitalisaatiota yrityksissä ja organisaatioissa on liiketoiminta-analytiikan, tai tuttavallisemmin analytiikan, tehokas hyödyntäminen. Silloin, kun organisaatio tavoittelee analytiikasta arvoa, sitä on aktiivisesti johdettava eikä ainoastaan tehtävä erillisiä analytiikan kehitystoimenpiteitä. Myös analytiikan rooleja ja vastuita on pohdittava.

Esimerkiksi yrityksen tai organisaation hallituksen tulee asettaa analytiikan johtamiselle ison kuvan tavoitteet, jotka tukevat yrityksen strategian toteutumista. Ylimmän johdon tehtävänä on myös toimia mahdollistajana ja viedä aktiivisesti analytiikan johtamista eteenpäin omassa organisaatiossaan.

Analytiikan johtamisen on syytä olla yksittäisen johtoryhmän jäsenen vastuulla, sillä jaettu vastuu ei tässä tapauksessa toimi. Henkilön on ymmärrettävä vähintään konseptuaalisella tasolla analytiikan arvonluontia sekä aktiivisesti osallistuttava sen johtamisen kehittämiseen. Huomioitavaa on, että vaikka yksittäisellä johtoryhmän jäsenellä olisikin kokonaisvetovastuu analytiikasta, jokaisen liiketoiminnan vetäjän tulee antaa vahvaa tukea oman liiketoiminnan analytiikan johtamisessa. Johtoryhmän rooli on siis viedä eteenpäin yhtiön strategian asettamia analytiikan arvonluonnin tavoitteita ja toimia mahdollistajana.

Analytiikan organisaatio on syväasiantuntija analytiikan operatiivisessa tekemisessä ja muut asiantuntijat osallistuvat analytiikan kulttuurin luomiseen sekä datan vastuulliseen käsittelyyn. Aktiivinen ote läpi koko organisaation auttaa viemään analytiikan tekemisen seuraavalle tasolle ja ulosmittaamaan sen hyödyt. Lisäksi on syytä kannustaa koko organisaatiota olemaan kiinnostuneita uusista teknologioista ja menetelmistä!

 

Analytiikan johtamisen roolit ja vastuut:

 

  1. Hallituksen jäsen, ymmärrä isossa kuvassa analytiikan mahdollisuudet ja rajoitteet
  2. Johtoryhmäläinen, toimi mahdollistajana sekä resurssien turvaajana
  3. Analyytikko, ylläpidä syvällistä substanssiosaamista ja huolehdi operatiivisista toiminnoista
  4. Muut asiantuntijat organisaatiossa, käsitelkää dataa vastuullisesti sekä kasvattakaa datamyönteistä kulttuuria

 

Kirjoittaja: Milla Ratia, digitalisaatiojohtaja, analytiikkatohtori, tietokirjailija

 

 

Artikkelin kirjoittaja, Milla Ratia on digitalisaatiojohtaja, tutkija ja tietokirjailija, jolla on laaja-alainen kokemus digitallisten kyvykkyyksien, liiketoiminta-analytiikan ja muutoksen johtamisesta sekä uuden digitaalisen liiketoiminnan kehittämisestä. Hän toimii vierailevana tutkijana Aalto-yliopistolla. Lisäksi hän vaikuttaa useamman yrityksen hallituksissa. Milla on erityisen kiinnostunut analytiikan hyötyjen skaalaamisesta osaksi liiketoimintaprosesseja ja digitalisaation edistämisestä yrityksissä.

 

Ilmoittaudu mukaan webinaariin!

Digitalisaation johtaminen: Analytiikka on koko organisaation asia

Keskiviikkona 8.3. kello 8.30

 

 

Hyödynnä jäsenetuna -20% Millan uudesta kirjasta

Jäsenedun voimassaolo: 28.2.2023 – 31.3.2023

Verkkokauppa: Basam Books

Etukoodi: ANALYTIIKKA