Kirjoittaja: Mika Aaltonen, KTT, ennakoinnin ja kompleksisuuden dosentti
Donald Trumpin voitto, Brexit, ilmastonmuutoksen kieltäminen ja maahanmuuttajien parjaus ovat monien mielestä saman ilmiön ilmentymiä. Kyse ei ole lyhytaikaisesta viestinnän laadun notkahtamisesta vaan jostakin syvemmästä.
Donald Trump toi asian kaikkien nähtäväksi. Nyt katsomme, miten amerikkalainen yhteiskunta vastaa tilanteeseen, ja mietimme, onko kyseessä varoituslaukaus koko maailmalle.
Brexitissä perusteellinen, faktoihin nojaava argumentointi jäi taka-alalle. Poliitikot lehdistötilaisuuksissa ja sloganit bussien kyljissä yrittivät pääasiassa vedota äänestäjien tunteisiin.
Monelle ihmiselle George Orwellin ajankuva osuu kohdalleen:
“Hukumme roskaan. Kenen tahansa kanssa puhun tai mitä tahansa kirjoitusta luen, minusta tuntuu, että intellektuaalinen rehellisyys ja asioiden puolueeton tarkastelu ovat kadonneet maan päältä. Jokainen esittää oman mielipiteensä, jonka tarkoituksena on tukahduttaa vastustajan mielipide ja joka on täysin välinpitämätön ihmisten kärsimyksille.”
Maailmamme on kompleksinen. Sitä on vaikea selittää ja ymmärtää. Kuitenkin ihmisillä on tarve selittää ja ymmärtää maailmaansa.
Kompleksisuus voi toimia vallan lähteenä. Voimakkaasti esitetyt mielipiteet putoavat otolliseen maaperään. Monet ihmiset haluavat uskoa yksinkertaisia selityksiä.
Olemme siirtyneet totuuden jälkeiseen aikaan, jossa valheet järisyttävät demokratiamme perustuksia.
Poliittinen toimittaja Matthew D´Ancona sanoo, että poliitikot ovat aina valahdelleet. Uutta ja merkittävää on uusien teknologioiden kyky manipuloida, kärjistää ja juurruttaa mielipiteitä.
Kun virallinen media ohitetaan ja kun informaatiota virtaa monista suunnista, sen ymmärtäminen, mitä todella tapahtuu, muuttuu vaikeammaksi.
On vaikea arvioida sodassa menehtyneiden määrää tai tiettyjen suunnitelmien kustannuksia. On vaikea todentaa esitettyjä tosiasioita, eikä edes siitä, mitä on tapahtunut, voida olla varmoja, koska eri lähteet kuvaavat asiat eri tavoin.
Maailma on täynnä informaatiota. Paljon siitä kulkee tekstien, videoiden, podcastien ja puheiden välityksellä. Internetistä on tullut suurin viestintäkanava. Siellä tapahtuvalla viestinnällä on välitön vaikutus elämäämme. Kun käsityksemme asioista muuttuvat, myös käyttäytymisemme muuttuu.
Meille on opetettu, että tieto on hyvin perusteltu tosi uskomus. Tieto on peräisin auktoriteetista, kokemuksesta tai jonkinlaisesta paljastuksesta. Meille on opetettu, että on perustotuuksia, joihin voimme uskoa.
Tänään uutta tietoa luodaan ja kierrätetään nopeasti ympäri maailman. Tämä tieto ei välitä totuudesta tai valheesta. Se ei tee selvää eroa niiden välillä.
Tarvitsemme kriittistä ajattelua numeroiden ja kirjoitusten kanssa. Tarvitsemme kykyä loogiseen ajatteluun, malttia tarkistaa ja arvioida esitettyä informaatiota.
Mika Aaltonen on kauppatieteen tohtori, ennakoinnin ja kompleksisuuden dosentti ja AI Strategy Companyn toimitusjohtaja. Mika on konsultoinut useiden maiden hallituksia ja suuryritysten johtoa eri puolilla maailmaa. Hän on kirjoittanut 15 kirjaa ja yli 100 artikkelia yhteiskunnan muutoksesta, ennakoinnista ja päätöksenteosta.