Blogi: Uusi normaali tulee taas, oletko valmis?

OONA MATINPALO, Helsingin Ekonomien hallituksen jäsen

Rokotekattavuuden kasvaessa, käy keskustelu organisaatioissa kuumana jälleen uuden normaalin muodostamiseksi. Uudessa hybridityöstä palataan osittain toimistolle ja osa viikosta työskennellään edelleen kotoa käsin. Erona aikaan ennen pandemiaa on se, että etätyö jää pysyvämmäksi osaksi meidän arkea. Tällä on monia vaikutuksia niin työntekijöihin, organisaatiolle kuin johtamiselle.

Organisaatiot hankkivat talentteja kansainvälisesti

Teams ja Zoom ovat tulleet jäädäkseen. Pandemian puskema digiloikka mahdollistaa tulevaisuudessa organisaatioille entistä enemmän joustoa työntekijöiden palkkaamiselle maantieteellisien rajojen yli. Työntekijänä, et ehkä tapaakaan kaikkia kollegoja kasvotusten. Sähköpostiisi saattaa kilahtaa viesti uudelta ruotsalaiselta kollegaltasi, joka haluaa tutustua sinuun virtuaalikahvien parissa. Otatko tällaisen puhelun avokonttorilta vai jäätkö enemmin etätöihin?

Työntekijöiden stressi kasvaa

Joka aamuiset rauhalliset kahvit verkkareissa sähköposti viestien parissa voivat vaihtua aamuruuhkiin julkisessa liikenteessä. Toimistolla tapaat uusia kollegoita ensimmäistä kertaa. Joudut opettelemaan uudestaan kanssakäymisen kahvikoneella, ja etätyössä vähälle jäänyt small-talk tuntuu aluksi kiusalliselta.

Kaikki tämä lisää stressiäsi, etenkin kun pandemia on muuttunut ”FUNdemiaksi” ja viikonloput kulutat erinäisissä kissanristiäisissä. Hetken hauskapidon jälkeen, pimeinä talvikuukausina ikävöit jo kotoilua. Kuka olisi uskonut?!

Esihenkilö luovii virtuaalisen ja fyysisen maailman välillä

Tiimisi on nyt uudessa normaalissa entistä kansainvälisempi. Kävelet toimiston neuvotteluhuoneeseen ja avaat Teamsin, jonka päässä istuu osa tiimiäsi. Muutama osallistuja saapuu ennakoimatta samaan neuvotteluhuoneeseen. Joudut luovimaan virtuaalisen whiteboardin ja värillisien postit-lappujen sekasorrossa ideoidessasi uutta tiimisi kanssa. Stressitön hybridityö?

Täsmävinkit hybridityöhön

Sopikaa tiiminä yhteiset pelisäännöt sekä työtavat.

  1. Varmista työkalujen sopivan niin virtuaali- kuin samassa huoneessa istuville tiimiläisille. Harkitse esimerkiksi postit-lapuista luopumista ja siirtymistä pelkkään whiteboardiin.
  2. Muista small-talk myös langanpäässä olevien kanssa luodaksesi rennon ilmapiirin.
  3. Luo osallistava työskentelytapa. Olisiko neuvotteluhuoneessa istuvien syytä ottaa läppärit eteensä ja pitää videot päällä, jotta kaikki kokevat olevansa tasa-arvoisia tiimijäseniä? *Psst* Samassa huoneessa on syytä pitää vain yksi mikki auki 😉