Sattumahdollisuus – uteliaisuuden pikkuserkku
Kirjoittaja: Matti Copeland, Chief Curiosity Officer, Senior Partner, Taplow Executive Search & Ekonomi Summit -työryhmä, Helsingin Ekonomit
Aina kun alan intohimolla kuvailemaan viimeisintä minulle tapahtunutta sattumahdollisuutta, huomaan, että termi ja etenkin sen voima, herättää hämmästystä. Vaikka tukeudun englannin kieliseen termiin ”serendipity”, innostukseni ei tartu, ei niin sanotusti kolahda. Eivätkö ihmiset usko sattumahdollisuuksiin? Uskallan väittää, että meille on syntymässä annettu ääretön määrä sattumahdollisuuksia. Ne eivät lopu kesken. Itselleni on vuosien saatossa vahvistunut käsitys, elämänasenne, että ihmisten kanssa avoin keskustelu, aidosti uteliaasti kyseleminen ja omien tarinoiden jakaminen lisäävät onnekkaiden kohtaamisten, sattumahdollisuuksien todennäköisyyttä.
Olen ylpeä, että olen keksinyt ja onnistunut ”suomentamaan” englannin kielen sanan serendipity. Sattumahdollisuus. Jokainen meistä on kokenut sattumahdollisuuksia. Itse muistan kun vein Pakilan ala-asteelle esikoista ensimmäiselle luokalle ja törmäsin koulun pihalla samoissa asioissa liikkuneen koulukaveriin. Huomasimme asuvamme melkein naapurissa ja olevamme samassa pankissa töissä. Paljon myöhemmin päädyin sijoittamaan hänen startuppiinsa. Samanlaisia sattumahdollisuuksia on tapahtunut bussipysäkillä, S-marketissa tai padelhallilla.
Sattumahdollisuutta määritellessäni huomasin pyöriväni uteliaisuuden, sattumien, onnen, yllätyksellisyyden, verkostojen ja ihmisen kohtaamisten ympärillä. Ennen en edes osannut kuvitella, että kohtaaminen olisi jotain muuta kuin fyysinen mutta korona on opettanut varautumaan sattumahdollisuuksiin myös verkossa. Jos haluaa lisää sattumahdollisuuksia elämäänsä niin on helppo aloittaa kohtaamisten määrän lisäämisellä ja laadun parantamisella. Katse ylös ja suu auki. Töitä pitää tehdä. Sattumahdollisuuden hetkellä purkautuu positiivinen yllätyksellisyyteen liittyvä lataus. Asiat ja/tai ihmiset yhdistyvät toisiinsa ja yhteyden löytymisen tunne on voimaannuttava. Sattumahdollisuuden voima alkaa hahmottua. Voi kiittää ja onnitella itseään; onneksi olin oikeassa paikassa, oikeaan aikaan ja oikeiden ihmisten seurassa.
Sattuma määritellään jotenkin näin – sattuma on mielenkiintoinen ilmiö, se on jotain mystistä ja ennalta odottamatonta. Oma tulkintani on, että kun laajennetaan sattuman käsite sattumahdollisuuteen, aletaankin paketoida asioita ja ennakoida tulevaa. Sattumahdollisuus avaa ja mahdollistaa jotain. Tulossa/tiedossa on jotain joka voi johtaa johonkin. Välillä on ihan pakko pysähtyä ja nipistää itseään, miten minä onnistuin tähän/tänne päätymään. Optimistisena voin luvata, että yksi sattumahdollisuus ruokkii positiivista uskoa seuraavaan.
Sattumahdollisuuksiani
Minulta on usein kysytty milloin olen kohdannut ensimmäisen sattumahdollisuuden. Jäljet johtavat ensimmäiseen kesätyöpaikkaani kotikaupungissani Kuopiossa, osto- ja myyntiliike Ruljanssi Riiheen. Olin kauppias ja saman kesänä myin saman rannekellon kolmeen kertaan aina eri hintaan ja aina eri henkilölle. Pienellä tutkimisella Ruljanssi Riihi oli Kuopion vintage kellopiirien keskiössä. Ostajat ja myyjät löysivät tiensä Puijonkadulle. Siihen Omega kelloon ja ennen kaikkea niistä kaupantekotilanteista ja ostajien ja myyjien hahmoista voisin kirjoittaa kirjan. Seuraan tuosta 1980 johtuneesta ”rakkaudesta” edelleen uteliaana vintage kellojen markkinaa ja olen aivan varma, että joskus minäkin ostan vintage Omegan. Erään kesän 1980 ostajan kokoelmaa olen päässyt katsomaankin.
Sattumahdollisuuksien todennäköisyyttä parannetaan uskalluksella kysyä ja pyytää apua. Muistan kun tyttäreni soitti huolestuneena yhtenä kevätpäivänä ja pyysi apua. Isi, meitä on neljä Turun lääkiksessä opiskelevaa tyttöä ja meillä on kesälääkärin paikat Savonlinnassa. Muuten hyvä mutta ei olla löydetty mistään kesäksi vuokra-asuntoa. Voitko auttaa ? Tunnetko ketään Savonlinnassa ? Ensimmäiseksi tuli mieleen entinen pankkikollega, joka on kotoisin Savonlinnasta. Soitto. Soiton tuloksena tutun kiinteistövälittäjän nimi Savonlinnassa. Selvisi myös, että kiinteistövälittäjä muisti minut pankista. Soitto. Keskustelu, jonka lopputulos oli se, että eräs asunnonomistaja, joka oli myymässä asuntoaan, suostuikin sen kesäksi vuokraamaan ja keskeytti myyntiprosessin. Lopputulos : kalustettu 4 huoneen kerrostalohuoneisto 500 metrin päästä sairaalasta ja terveyskeskuksesta Saimaan rannalta taloyhtiön omalla laiturilla nuorille lääkärin aluille. Tytöt muistivat kiittää kaikkia sattumahdollisuusketjussa panoksensa antaneita. Tämä oli mielestäni mahdollista, koska ihmiset haluavat auttaa, tekevät pikkuisen extraa mutta ennen kaikkea sen vuoksi, että aikoinaan oli kylvetty kaveruuden ja luottamuksen siemen pankkikollegoiden kesken. Isossa roolissa oli myös kysymys tai tässä tapauksessa avunpyyntö, jonka tyttäreni rohkeasti teki.
Tapahtumat sattumahdollisuuksien lähteinä
Suomalaisessa kontekstissa kolme tapahtumaa nousee mieleen sattumahdollisuuksien lähteinä. Nordic Business Forum NBF, Slush ja kirjamessut. NBF tuo Messukeskuksen yli 6000 osallistujan joukolle niin paljon virikkeitä, että usein jää huomioimatta osallistujista itsestään pursuava uteliaisuus ja verkostoitumishalukkuus. Inspiraatio esiintyjälavalta ( Adam Grant ollut myös esiintymässä ) luo ilmapiirin, jossa sattumahdollisuudet ovat melkein käsin kosketeltavia. Kahden päivän ”saaliin” purkamiseen menee usein viikkoja. Slush taas kokoaa yhteen poikkeuksellisen kansainvälisen yleisön startupien ympärille. Inspiroivia tarinoita, rohkeita ja ennakkoluulottomia nuoria yrittäjiä ja sijoittajia nauttimassa startup kulttuurin mystiikkasta. Toimii. Sattumahdollisuuksien hedelmällistä maaperää. Minulle kirja ja etenkin business kirja on aina ollut uteliaisuuden käyttöliittymä numero yksi. Kirjamessuilla kattaus on vähintäänkin ruhtinaallinen ja odottamisen arvoinen. On äärettömän mielenkiintoista kuulla nimenomaan kirjailijoiden omia tarinoita kirjojen taustalla upeasti teemoitettuna monelle lavalle. Sankoin joukoin sattumahdollisuuksia liikkeellä.
Sattumahdollisuudet ovat myös erittäin rikkaita tarinoiden lähteitä. Startup founderit usein kertovat uskomattomia tarinoita miten saivat liikeidean tai ensimmäisen vc-sijoittajan. Piilaakson legendaarinen Coupa Cafe on mainittu monen yksisarvisen historiassa. Itse mielelläni parkkeeraan Akateemisen kirjakaupan Starbucksin ikkunapöytään ja yritän olla läsnä kahviseuralleni mutta kuitenkin jatkuvasti monitoroin kuka kävelee Espalla. Huomaan koputtavani ikkunaan useasti ja lähettäväni ohikulkeville tutuille ikkunan läpi käsiviestin ”soitellaan”. Kahvien jälkeen muistutusviestit matkaan lämpimältään, että mitä kuuluu ja vaihdetaanko kuulumisia. Kahvit. Lounas. Kahvit. Lounas.
Sattumahdollisuudet eivät ole näkyvillä mutta eivät piilossakaan. Sattumahdollisuuksien pintautumista voi edistää olemalla avoimesti hakeutumalla sinne missä ihmisiä liikkuu. Matkustin aikoinani paljon ja Helsinki-Vantaa lentokentän Finnair Lounge aamuisin osoittautui runsauden sarveksi sattumahdollisuuksien suhteen. Yritin mennä aina ajoissa lentokentälle ja olin ehtinyt jo monta tuttua jututtaa ennen kuin oma kone Lontooseen lähti. Nopea WhatsApp follow-up ennen kuin kone nousi ja kalenteri alkoi täyttyä mielenkiintoisista jatkokeskusteluista. Läheskään aina agendalle ei noussut suora business vaan esim. golf, kirjat tai vaikka uudet hyvät ravintolat tai lasten harrastukset. Usein keskustelut liikkuu enemmän tunnetko kuin tiedätkö tasolla.
Uteliaisuudesta puhutaan nykyisin paljon myös business piireissä. Suomessa on julkaistu useita uusia kirjoja ( Mertzi Bergman, Juha T. Hakala, Hanna Siefen ) uteliaisuudesta ja kirjassa Muutosvoimaa – tutkimusmatka moderniin muutosjohtamiseen, Kirsi Piha ja Mika Sutinen puhuvat jopa instituutionaalisesta uteliaisuudesta. Pidän myös merkittävänä, että Harvard Business Review julkaisi syyskuu-lokakuu 2018 numerossaan pääartikkelina ” The Business Case for Curiosity – It can improve your firm’s adaptability and performance”. Uteliaisuudesta ja sattumahdollisuuksista ei voi puhua ilman, että liittää keskusteluihin Whartonin arvostetuimman professorin Adam Grantin. Annan ehdottoman lukusuosituksen Adam Grantin kaikille kolmelle kirjalle ”Give and Take : A Revolutionary Approach to Success ”, ”Originals : How Non-Conformists Move the World ”, ”Think Again : The Power of Knowing What You Don’t Know ”. Ainakin kaksi näistä on käännetty suomeksi ” Anna ja ota” ja ”Mieti vielä”. Hänen jo viidettä kautta pyörivä “WorkLife” podcast myös seuraamisen arvoinen.
Headhunterina näen kymmeniä cv:tä viikossa ja tapaan paljon mielenkiintoisia osaajia. Arvioni mukaan vain noin yksi kymmenestä kertoo olevansa uteliaita. Albert Einstein on sanonut ”I have no special talent. I am only passionately curious“. Jos siis haluaa erottautua joukosta positiivisesti niin kannattaa ryhtyä kaivamaan uteliaisuutta omasta persoonastaan ja lisäämään se cv:hen. Hyvä uutinen on, että jokainen meistä on utelias; toiset enemmän, toiset vähemmän.
Ekonomi Summit: uteliaisuus – uskallus – unelmat
Syksyn ehdottomasti upein sattumahdollisuuksia täynnä oleva tapahtuma on tietenkin Ekonomi Summit 2022 teemoinaan Uteliaisuus-Uskallus-Unelmat. Vanhalle Ylioppilastalolle kokoontuu perjantaina 7.10. varmasti kaikki ne sadat ekonomit, joiden mieli on kirkas, silmät auki ja korvat höröllään. Itse en malta odottaa Esa Saarisen performanssia. Esa on luvannut kuljettaa kuulijat havahtumaan uteliaisuuden ihmeelliseen maailmaan mahdollisuuksineen. En malta myöskään odottaa Esan uuden kolmiosaiseksi suunnitellun kokonaisuuden lokakuussa ilmestyvää avauskirjaa – E. Saarisen ajatuksia elämästä, rakkaudesta ja ajattelun ajattelusta
Kirjavinkkejä – teemana uteliaisuus
- Uteliaisuus – opas työn, johtamisen ja muutoksen supervoimaan, Mertzi Bergman, 2022
- Uteliaisuus – miksi MIKSI on tärkeä kysymys, Juha T. Hakala, 2021
- Uteliaisuuden taito – kun oppiminen on tietämistä tärkeämpää, Hanna Siefen, 2021
- Muutosvoimaa – tutkimusmatka moderniin muutosjohtamiseen, Kirsi Piha ja Mika Sutinen, 2020
- Give and Take : A Revolutionary Approach to Success , Adam Grant, 2013
- Originals : How Non-Conformists Move the World, Adam Grant, 2016
- Think Again : The Power of Knowing What You Don’t Know, Adam Grant, 2021
- The Business Case for Curiosity, Francesca Gino, Harvard Business Review 2018/09
Ekonomi Summit 7.10.2022
Ekonomi Summit on Helsingin Ekonomien vuoden päätapahtuma, jonka teema on tänä vuonna uteliaisuus, uskallus ja unelmat. Seminaaria tähdittävät Esa Saarinen, Meeri Koutaniemi ja Emilia Vuorisalmi. Afterworkeilla nautitaan Erinin yksityiskeikasta.
Ekonomi Summit työryhmä
Ekonomi Summit -työryhmä ideoi ja kehittää valtakunnallista huipputapahtumaa, joka kerää yhteen Suomen ekonomit ja kauppatieteiden opiskelijat. Työryhmän puheenjohtajana toimii Kati Isomaa ja jäsenet ovat Irene Burmansson, Matti Copeland, Eva Furuhjelm, Henna Hakala ja Annika Virtanen.